Noticia publicada a TOT Sant Cugat
El maig de 2027 hi ha eleccions municipals. Amb la vista posada en aquesta data i per fer balanç d'aquests dos anys, el TOT Sant Cugat ha organitzat un debat per analitzar la feina feta durant els dos primers anys del mandat actual i els reptes de la ciutat fins als nous comicis. Moderat per la directora adjunta del TOT Sant Cugat, Àgata Guinó, l’intercanvi d’opinions ha començat al voltant de la mobilitat i l’estat de la ciutat. (Aquesta és la primera crònica dels debat, en els dies vinents, es publicaran els altres temes tractats).
La portaveu del grup municipal de Junts, Cristina Paraira, ha obert la jornada reconeixent que poques coses s’han vist materialitzades en els dos anys que porten al govern. La tinent d'alcaldia de Mobilitat, Gestió Urbana i Canvi Climàtic, en canvi, ha mirat al futur i ha enumerat els projecte que hi ha a l’agenda política. “Puc dir amb alegria que en els mesos vinents veurem coses com amb el nou contracte de neteja hi haurà contenidors nous aquest agost”. Paraira ha lamentat que en arribar al govern “ens vam trobar una situació econòmica que ens han fet que no puguem actuar tant com voldríem".
També des del govern, Bernat Picornell, portaveu d’ERC, ha reconegut que la ciutat té molts reptes tenint en compte que s’ha doblat la població des que ell va néixer. “El repte més important és que estiguem d’acord a millorar ciutat. Ningú vol ciutats brutes i amb voreres mal fetes”. Mirant l’anterior mandat (en el qual ERC també estava al govern i ostentava l’alcaldia) Picornell ha recordat que es van dedicar 3 milions en arranjar voreres i que ara n’hi haurà “4 milions més d’inversió cada any durant els pròxims 5 anys”.
Els atacs de l’oposició
L’oposició no ha escatimat en crítiques. Per descriure l’estat de la ciutat alguns han dibuixat un panorama quasi apocalíptic mentre altres senzillament han acusat el govern de manca de visió estratègica i de deixadesa. En aquesta línia la portaveu del PSC, Elena Vila, ha lamentat la “manca de llums llargs” i ha afirmat que “abans Sant Cugat era un referent en qualitat i ho és en deixadesa institucional i manca d’ambició”. Per reblar-ho, Vila ha assegurat que la ciutat “està més bruta que mai” i ha acusat el govern de no tenir “projecte de ciutat”.
Des del PP, el seu portaveu ,Álvaro Benejam, ha estirat el fil d’Elena Vila i ha començat manifestant que hi ha material de sobre per a la crítica. “Tenim una ciutat amb una de les rendes per càpita més altes i amb més recaptació d’impostos i no estem fent res. Mota gent es queixa del manteniment de les voreres en mal estat d’una i neteja que deixa molt a desitjar”.
El portaveu de la CUP, Marco Simarro, ha volgut girar la truita del debat assegurant que parlar de l’estat de la ciutat no és només discutir sobre voreres i neteja. Des de la seva formació pateixen pels inquilins amb dificultat per pagar el lloguer. En la mateixa línia de canvi de guió Simarro ha recordat que “apujar-se el sou a principi de mandat és un acte que manca de tota ètica”. El regidor de la CUP ha aprofitat el seu primer torn per manifestar la seva decepció respecte d’ERC que de liderar un govern d’esquerres amb el PSC i la CUP ja ha passat “subordinar-se a l’agenda de Junts”.
Des d’En Comú Podem, Ramon Gutiérrez ha aplaudit el gir de guió de la CUP i han coincidit en el fet que no només cal posar el focus en la neteja. “Som la segona ciutat amb la renda per càpita més alta i la vegada la més desigual de Catalunya. Això no pot continuar així”. En referència les declaracions d’Elena Vila ha reconegut que no és cert que la ciutat estigui més bruta que mai, però que hi ha feina per fer en aquest aspecte.
Marcos Rodríguez, portaveu de Vox, ha dit que només cal sortir al carrer i preguntar per adonar-se que “el nivell de neteja és deficient i els carrers estan més bruts que mai". També ha tingut temps per lamentar les “voreres plenes de forats i bonys”. Com novetat en el debat de manteniment ha posat de manifest les mancances en il·luminació als barris. “Estan abandonats pel govern i hi ha problemes de seguretat greus.
Les rèpliques i contra rèpliques en matèria de manteniment
De tots els atacs de l’oposició Cristina Paraira (Junts) ha replicat que ni de bon tros la ciutat està en estat apocalíptic. Amb un “missatge d’esperança” ha recordat que estan entomant els reptes i aviat es veuran resolts amb el pla de voreres i el nou contracte de neteja. Bernat Picornell (ERC) ha reconegut que falta inversió, però també ha afirmat que el govern del qual forma part entomarà el repte i ho farà, a més, amb diàleg i “arribant a acords".
En al·lusions als adjectius dramàtics, Álvaro Benejam ha recordat que el seu grup no veu "l’apocalipsi", però sí que té una bona pila de crítiques que “s’han de suportar quan les coses no estan com haurien d’estar”. També ha volgut deixar clar que “el pla de voreres no és ambiciós”.
Des del PSC, Elena Vila s’ha mostrat incrèdula: “ens costa de creure la paraula del govern”. El dèficit en serveis i la manca d’ambició i estratègia denoten l’absència de projecte. L’anàlisi ha estat compartida per Vox. “Portem dos anys perduts de mandat”, ha dit Marcos Rodríguez tot recordant que el seu grup va presentar una proposta perquè la brigada municipal s’encarregués dels arranjaments de les voreres. “No fan res i no fan cas”, ha conclòs.
Marco Simarro (CUP) ha preferit no fer sang i usar la brutícia com arma i s’ha decantat per reprovar la “política d’aparador” recordant com l’alcalde, Josep Maria Vallès, va retirar les pilones del carril bici del carrer Rius i Taulet en persona en començar el mandat. A En Comú Podem, Ramon Gutiérrez també ha coincidit en l’obsessió del govern per la façana. “La vida s’encareix i els servies no arriben mentre el govern només fa màrqueting i no té ni visió estratègica ni de futur. Governen a cop improvisació i d’stories (d’Instagram)”.
Propostes de mobilitat
La mobilitat ha ocupat un segon pla en les aportacions dels partits. Malgrat això no s’ha escatimat en propostes, laments i suggeriments. Els més propositius han estat els partits d’esquerres. Ramon Gutiérrez ha explicat que En Comú Podem veu que Sant Cugat és una ciutat “hipercentralitzada” i saturada pel cotxe. Segons ell, és quasi obligatori anar en cotxe per fer qualsevol cosa i ha criticat que no s’hagi fet cap carril bici nou en dos anys. Un cop més ha coincidit amb la CUP que també s’ha queixat del centralisme vers els barris i ha acusat el govern de manca planificació en política de mobilitat “sobretot en els districtes de muntanya on fa falta molta feina".
Des de l’esquerra Elan Vila (PSC) ha reclamat la continuïtat dels carrils bici i també ha elevat el to en parlar dels autobusos: “cauen a trossos”. Segons ella calen noves línies útils i una nova flota.
Cristina Paraira ha recordat al representant d’En Comú Podem que sí que s’ha acabat el carril bici que connecta Sant Cugat amb Rubí i que, a més “està en marxa una revisió del pla mobilitat”. També sosté que el govern no improvisa i que, en matèria d’autobusos ja hi ha un acord amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona i “podrem tenir busos nous encara que no estigui el nou concurs en marxa”.
El PP és del parer que no cal fer estudis per adonar-se del “col·lapse insuportable” que cada matí hi ha a les entrades i sortides de Sant Cugat. “Existeixen des de fa un apila d’anys i no s’ha fet res. Es fan molts plans, però no arriben les solucions”.
Vox ha posat el dit a la nafra amb la zona de baixes emissions traient pit de ser l’únic partit que la repugna. Segons Marcos Rodríguez "el que es vol és recaptar i sancionar el veí i criminalitza els conductors”.
Des del govern, Bernat Picornell ha insistit en el fet que Sant Cugat s’emmiralla en ciutats modernes europees i això implica crear una ciutat on calgui desplaçar-se el mínim i si s’ha de fer es pugui fer a peu o en bicicleta. “Cal posar les persones al centre”.